QUIN TIPUS DE MESTRE VULL SER?
Crec que no
existeix un model ideal de tipus de mestre ja que, pot haver-hi dos mestres que
fan bé la seva feina i que són totalment diferents entre sí. Així doncs, no puc
fer una definició de com ha de ser un mestre ideal sinó que diré les coses que
vull complir per ser un bon docent.
Primerament vull
dir que aquesta professió ha de ser vocativa, és a dir, l’ha de fer perquè
realment t’agrada. Jo, personalment, des de que tinc records sempre he volgut
dedicar-me al món de l’ensenyança que ben bé podria dir de l’aprenentatge ja
que a vegades aprens més coses dels infants que coses podries ensenyar. I aquesta
és una altra qualitat que han de tenir els mestres, saber aprendre dels
infants.
Segons el meu
criteri, un mestre també ha de ser un gran motivador, despertant la curiositat,
interès i les ganes d’aprendre dels infants. Donant les eines necessàries per
que els infants formin els seus propis aprenentatges. El mestre o la mestra, ha
de provocar conflictes cognitius els qual la seva solució provoqui l’adquisició
no nous coneixements.
Un bon mestre mai
ha d’oblidar que el joc és peça fonamental del desenvolupament infantil i que,
per això el nens aprenen sobretot amb el joc. Aprendre ha de ser una cosa
lúdica.
Els mestres, mai
podem tenir la resposta a totes les preguntes, no tenim la veritat irrefutable
de tot, però si hem de donar eines perquè els infants puguin enriquir-se i
cerca resposta a les seves inquietuds i interessos. És per això, que el mestre
ha de treballar a partir de les curiositats dels infants.
Hem d’evitar caure
en la rutina, per això hem de cercar noves propostes de joc i de metodologies
innovadores i que causi interès als infants. Per això, crec que una de les
coses més importants que ha de tenir un educador és l’autoavaluació, per tal de
millorar la nostra pràctica educativa i ser cada vegada més competents. Ja que,
al igual que per als infants, hem d’entendre l’error com una font d’aprenentatge.
En quant al perfil
d’un mestre de 0-3 i el d’un mestre de 3-6, no són molt diferents, el dos han
de ser la figura d’afecte que doni seguretat als infants, respectant els ritmes
individuals de cada infant, motivant-los... en definitiva, han de tenir, segons
els meu criteri les característiques esmentades més amunt.
Al centre on vaig
fer les pràctiques vaig poder veure com treballaven diferents tipus de
metodologies de diferents mestres. Totes les educadores del centre eren
diferents entre sí però en general totes hem varen parèixer bones
professionals. Vaig poder aprendre molt d’aquestes educadores. Una de les coses
que he entès, és que l’equip de docents ha de ser una gran família, treballant
sempre de forma conjunta i intercanviant opinions.
Crec que la meva
concepció de mestre ha canviat des de que vaig començar el cicle formatiu fins
ara, entenent poc a poc que és realment un mestre d’Educació Infantil. També sé,
que aquest concepte l'aniré ampliant al llarg de la meva vida professional.
VALORACIÓ DE LES MEVES COMPETÈNCIES
En quant a les
competències crec que s’han d’anar adquirint poc a poc i que moltes d’elles són
fruit de l’experiència. I, aquesta només s’aconsegueix treballant. Per això,
una de les que podria considerar que he de millorar és la de informar i
sobretot implicar als pares al a procés educatiu dins el centre docent. Crec que
el tractament dels pares és el més difícil d’aquesta professió. Una altra que
puc valorar negativament és l’ús de tecnologies de la informació, ja que
personalment no és el que més m’agrada, però sé que poc a poc aniré adquirint
aquesta competència.
De les competències
que puc valorar positivament hi ha la del treball en equip, que considero què
és essencial en el món docent i que he après gràcies a la gran quantitat de
treballs en grup que hem fet al grau i sobretot al cicle formatiu. Crec que
sempre hem d’estar oberts a aprendre del altres i només és pot aconseguir
treballant de forma conjunta. Una altra competència positiva de la de
organitzar situacions d’aprenentatge, ja que és una cosa que s’ha treballat
bastant al llarg de la meva formació des del cicle formatiu.
LES MEVES PORS
- Quan començ a
pensar en com serà el meu primer dia de feina com a docent quan acabi el grau,
em sorgeixen multitud de preguntes, entre elles, les que més m’angoixen són:
- -
Com serà la relació amb les
famílies? Sabre ajustar-me a les seves expectatives?
- -
Com serà el meu lligam amb els
infants?
- -
Afectarà que sigui un home en una professió
preferentment femenina?
- -
Sabre ajustar les activitats al
moment evolutiu de cada infant?
-
- Sabre donar resposta a totes les
necessitats dels infants?
- -
M’integraré positivament dins l’equip
docent?
-
- Sabre posar el límits necessaris
als infants?
-
- Com evitaré caure en la rutina?
- -
Que faré si els infants no
responen a les activitats que presenti?
- - Sabré cercar estratègies per a
cada moment per tal de que els infants arribin a desenvolupar les seves
competències?
D’aquestes
preguntes, és important trobar la resposta. En molts casos, la resposta serà la
pròpia experiència i l’intercanvi d’aquesta entre els companys. Ara intentaré
donar resposta a 3 de les preguntes anteriors:
-
- Afectarà que sigui un home en una professió
preferentment femenina?
L’experiència a les
pràctiques del cicle formatiu em diu que no. Ja que vaig arribar amb por per
aquest motiu. Pensava que tant les educadores com els pares mirarien malament
que jo estigués allí. Però tot això va desaparèixer molt ràpid, ja que em vaig
sentir molt recolzat i, inclús es veia positiu que jo volgués entrar en aquest
món, ja que és una mirada diferent. Tot i això, crec que per les pràctiques de
3-6 tornaré a tenir aquesta angoixa.
-
- Que faré si els infants no
responen a les activitats que presenti?
Crec que si això
passa, ho he d’afrontar com un aprenentatge ja que, m’ajudarà a millorar la
meva tasca docent per tal de que això no torni a passar. Penso que no hem de
tenir por al fracàs que aquest precisament és el que ens ensenya.
- -
Com evitaré caure en la rutina?
Els educadors hem
de ser investigadors, és a dir, hem d’estar de manera constant buscant noves
vies, noves estratègies, noves metodologies... per tal de no caure en la
rutina. Si tenim clar això, no hem de tenir por.
COM SÓN ELS CENTRES D’EDUCACIÓ INFANTIL?
El centre on vaig fer les
pràctiques és el de Ca’s Serres a Eivissa. El centre era vell en quant a instal·lacions
però personalment m’agradava molt, ja que, els espais eres els adients.
Hi havia una entrada
amplia amb una zona per cotxets (1), després trobàvem el hall que l’utilitzàvem
per fer la benvinguda quan els infants arribàvem a l’escoleta de 8:00 a 9:00. Hi
havia una zona amb matalassos i un mòdul (2). A l’esquerra estaven el despatx i
sala de reunions (3) i els banys pels treballadors amb vestidors (4). Hi havia
un gran pati interior (6) i seguidament el menjador que també havia de fer la
funció de sala de psicomotricitat amb una zona habilitada (7). El centre conta
amb una gran cuina (5).
A la dreta trobem
totes les aules: 0-1; 1-2 (dos nivells) i 2-3. Les aules són amplies. El primer
nivell, de 0 a 1 anys té una zona diferenciada al pati (12), els de 1-2 anys,
també tenen una zona delimitada (13) i la resta del pati és pels de 2-3. El pati
conta amb 3 areners.
La diferencia més
notable amb una escola de 0-3 a una de 3-6 és la dimensió, ja que aquesta
segona és molt més gran. Les escoles de 0-3 solen tenir més espai a l’aire
lliure i són més “familiars”.
No crec que hi hagi
un prototip de centre ideal, ja que el que fa que un centre sigui de qualitats
són els professionals que hi treballen. Actualment, crec que tots els centre
públics conten amb bones instal·lacions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada