dimecres, 23 de maig del 2012

3 exemples més de Bones Pràctiques


Una vegada he esmentat, anteriorment, dues bones pràctiques que vaig detectar al centre on vaig fer les pràctiques, una d’aula i una altra de centre, he fet una recerca en la xarxa per tal de trobar noves bones pràctiques. Totes elles les he extret de diferents blocs dins de la Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya.

Primera bona pràctica:

Aquesta pàgina explica la importància dels contes en edats primerenques. Sembla molt senzill contar contes però crec que és complicat fer-ho bé i captar l’atenció dels infants, ficar-lo dins la historia. Tots els que ens volem dedicar a aquest món hauríem de dominar aquest àmbit i formar-nos per això. Hi ha molts tipus de contes i moltes formes d’explicar-los (ombres xineses, titelles, llegint un llibre, amb una obra de teatre...)
Crec que els contes és una eina educativa k no hem d’oblidar ni deixar de banda quan ens dediquem a la docència.

Segona bona pràctica:
Aquesta proposta es basa en un racó en l’aula de P.5 on hi ha un ordinador. Crec que immersos cada vegada més en una societat informatitzada i on les noves tecnologies són les protagonistes, hem de endinsar als infants poc a poc en aquest món i, de quina manera millor que fent petites activitats amb un ordinador. En aquest cas, el racó, a més de l’ordinador conta amb un projector i una pantalla on la resta de nens/es que estan al racó poden veure el que esta fent el seu companys. Van fent l’activitat per torns. Una de les que es pot fer, com explica aquest article, és treballar els noms de la classe amb un sistema d’autocorrecció, de manera que també permet als infants veure si ho fan bé i si no és així poder-ho corregir, fomentant així també l’autonomia d’aprendre per ells mateixos.

Tercera bona pràctica:

La darrera bona pràctica que he triat treballa els sentits. Es realitza amb la meitat del grup a l’aula de P.5.
A infantil és molt important que els nen aprenguin tot allò del món que els envolta i per això és molt important utilitzar els sentits. En aquest article explica una activitat que fa per a cada sentit.
A més, el material per fer totes les següents activitat es troba al vestíbul i els infants també ho poden fer amb les famílies.
-          Vista
Un dels nen mira per un forat la imatge que hi ha darrera i que els altres companys no veuen. Aquest ha d’explicar la sensació o sentiment que li ha causat. Hi haurà unes etiquetes amb les diferents emocions que hauran que col·locar al lloc que correspongui segons la sensació que han captat.
-          Gust
Es tracta de classificar diferents aliments segons el gust que fa (dolç, amarg, salat, agre...). ho faran els nens i nenes per torns.
-          Tacte
Hi haurà diferents capses amb un forat per ficar la mà. Per torns, el nens triaran una capsa i ficaran la mà per tal d’identificar el seu contingut. Una vegada digui el que ha tocat, farem la comprovació.
-          L’olfacte
Agafaran un potet i hauran de identificar que conté olorant el seu contingut. Ho anirem comprovant per veure si han encertat.
-          L’oïda
Hi haurà diferents pots amb alguna cosa a dins que farà soroll al moure’ls. Els nens intentaran classificar-los del que sona més fort al que sona més fluix. Una alternativa és identificar entre els potets dos que sonin igual.

dissabte, 5 de maig del 2012

Bones pràctiques...


...De centre

"Sortida al geriàtric en carnestoltes"

L'escoleta, va estar molt temps preparant les disfresses de Carnestoltes. Cada grup anava d'una temàtica diferent i, lògicament, els infants, una vegada tenien les disfresses les volien lluir. Així que, el centre va decidir que, com al costat hi ha un geriàtric, l'aniríem a visitar. Va ser una experiència genial. Tant els residents del geriàtric com els infants estaven entusiasmats... tot junts vàrem ballar, cantar, riure... i fins hi tot alguna llàgrima es va veure.  Era increïble veure com generacions diferents interactuaven i s’ho passaven tan bé.

Es va parlar molt temps d'aquest dia i, es va decidir que es repetiria anualment. Crec que es una bona idea aprofitar que hi ha aquesta opció ja que, el centre es troba tan a prop del geriàtric.

...D’aula

“Dia del protagonista”

Aquesta és una activitat que es va dur a terme a l’escola infantil de Ca’s Serres durant les meves pràctiques i que hem va agradar molt. Cada setmana a l'aula de 2 a 3 anys, un del infants era el protagonista i, per aquest motiu, acudien a al centre els pares d’aquest infant. A vegades, si no eren un dels pares, també podien venir els avis, tiets, germans.. el que l’infant tingués més il·lusió. Allí, podien dir a que es dedicaven, mostrar una habilitat especial que tinguessin o qualsevol altra cosa. L'activitat va ser molt agradable per tots els infants. Hi van passar des de policies, cuiners... fins a una família de pallassos! Aquest dia ver ser molt sonat al centre i ningú (fins hi tot personal de neteja, cuiner...) es va voler perdre l'actuació que van fer dos nens de l'escoleta amb els seus pares que tenien com afició fer actuacions amb malabars, màgia i, en definitiva, fer de pallassos. Moltes vegades, com en aquesta ocasió, la participació dels familiars era tan interessant pels infants que tota l'escola infantil participava. 
Crec que aquesta activitat va permetia apropar-se a les famílies, afavorir l'autoestima i l'autoconcepte positiu de cada un dels infants i tenir un dia el protagonisme.
Al principi, la tutora de l'aula tenia la por de si els pares tindrien o no predisposició. si tots participarien i tots els infants tindrien el  dia del protagonista. Però, finalment, l'activitat va tenir bona acollida i totes les famílies varen col·laborar. 

dijous, 3 de maig del 2012

Bones Pràctiques 0-3

En aquesta feina hem de visitar els enllaços que la mestra ens ha posat en un llistat de diferents experiències per després triar les 3 que més ens han agradat i més ens han cridat l’atenció.
Triar les 3 pràctiques que més m’han agradat no ha sigut una feina fàcil ja que totes, d’una forma o una altra hem semblen interesants. Finalment, he triat les experiències de “juguem amb magranes”, “treball en equip” i “poder anar a beure aigua”. A continuació, argumentaré perquè he triat aquestes.


“Juguem amb magranes”

Aquesta hem sembla una activitat ideal pels infants. És una activitat de manipulació i experimentació en la qual els infants podem gaudir de manera lliure de la proposta observant el que va passant. A part de treballar tots els sentit amb aquesta activitat, també estan desenvolupant la seva psicomotricitat fina. A més, amb els estris que se’ls presenta també els permet iniciar-se al primers càlculs lògic matemàtics.
Per altra banda, és un fruit que no sol ser molt conegut pels infants, així que és també una bona forma de presentar-los.
És en definitiva, un món de sensacions pels infants.


“Treball en equip”

Aquesta proposta m’ha cridat realment l’atenció, ja que mostra a l’infant un ésser social i com  interactua amb els seus iguals. És interessant també com va néixer la proposta. Crec que és essencial que els mestres utilitzem tots els factors que preocupen, interessen, motiven, inquieten o que, en definitiva criden l’atenció dels infants. Ells han de ser els protagonistes actius del seu propi aprenentatge.


“Poder anar a beure aigua”

Aquesta proposta m’ha agradat perquè mostra als infants com individus autònoms. Demostra que si se’ls dóna l’oportunitat, els infants, per petits que siguin, són capaços de fer multitud de coses per ells mateixos i que això és el que és realment enriquidor per a ells. Aquesta proposta mostra també la importància que té poder comptar amb espais adequats ja que, sense els espais adequats no s’hauria pogut dur a terme.
Crec que els mestres hem d’estar molt atents a quines són les necessitat dels infants. És així que aquesta mestra va poder fer aquesta proposta pedagògica.

dilluns, 30 d’abril del 2012

DAFO

Al darrer seminari a d’assignatura vàrem realitzar un anàlisis del centre educatiu al l’objectiu de després poder fer un pla de millora. Amb el DAFO s’analitzen característiques tant internes (Debilitats i Fortaleses) com externes (Amenaces i Oportunitats). 

DAFO de centre:

A continuació esmentaré les que són al meu parèixer les Fortaleses i Oportunitats que vaig detectar al centre on vaig fer les pràctiques.

Fortaleses

-           Instal·lacions i espais adequats i ben aprofitats.
-          Personal fixe que va canviant de nivell amb el grup.
-          Sortides aprofitant les oportunitat que ofereix l’entorn pròxim.
Oportunitats

-          Aprofitar millor la implicació de les famílies.
-          Idees d’innovació de l’alumnat de pràctiques.




DAFO d’aula:


Una vegada analitzades les fortaleses i oportunitats del centre, farem el mateix analitzant les bones pràctiques a l’aula.

Fortaleses

-           Bona relació entre tutors de l’aula i les famílies.
-           Importància per treballar les rutines.
-           Treball per racons i també de joc lliure on sempre poden elegir el que poden fer.
-           Respectar els ritmes individuals dels infants.

Oportunitats

-         Aprofitar la bona relació amb les famílies per involucrar-los en el procés educatiu al centre.
-